woensdag 1 november 2017

KOPPENBERGCROSS

Omloop vernieuwt verder: aankomst net na steilste knik Koppenberg!

maandag 23 oktober 2017
Onze parcoursbouwers zijn intussen stevig opgeschoten op het terrein. Onze vernieuwde omloop wordt technischer voor de renners en bevat meer interval, wordt compacter voor het publiek, maar uitkijken is het vooral naar de aankomst die opnieuw verschuift: net na de steilste strook van de kasseiklim. Spektakel gegarandeerd!

Omwille van zijn 25-jarige jubileum en enkele logistieke redenen onderging de Koppenbergcross editie 2016 een stevige make-over. Eentje die erg werd gesmaakt door de toeschouwers ter plekke, maar vooral voor de renners zelf nog enkele kinderziektes vertoonde. Op basis van de feedback van deelnemers, oud-renners en de wielerbonden bouwden de nieuwe organisatoren van Sportidee een vernieuwde omloop versie 2.1 uit. Die werd door Bram De Brauwer uit de doeken gedaan op onze persvoorstelling.

De start, die ligt pal aan de voet van de Koppenberg. "De start ligt buiten het parcours, want de renners dalen deze keer niet af tot helemaal aan de voet. Zo blijft de hele hoek onderaan de Koppenberg vrij voor de publieksstroom en vermijden we de opstoppingen van vorig jaar." Ook is de rijrichting voor de renners dit jaar grotendeels omgedraaid. "Waar de renners vroeger de weide ingingen, komen ze nu terug op de Koppenberg uit. Van daaruit rijden we naar de finish, over het steilste stuk. Die ligt nog steeds op de kasseien, maar wel een stuk lager dan vorig jaar. Vorig jaar lag die zo hoog dat er minder publiek aan de finish stond, en daardoor was er minder beleving."

Zwaar, dat blijft het wel. "Als we de commentaren mogen geloven van iedereen die al op prospectie kwam, dan zegt iedereen: het zal mooi zijn, maar zeker niet minder zwaar. Het zal zeker een aanval worden op de conditie van de renners: dat is zeker. We hebben geprobeerd er een intervalparcours van te maken. Er zit heel wat klimwerk in, heel wat afdalingswerk ook. De legendarische afdaling met de lussen van vroeger, die probeerden we te simuleren op de rechterweide."